Elke laatste dinsdag van januari staat in het teken van de Dag van het Werkplezier in de Zorg. Op deze dag wordt het werkplezier van alle zorgprofessionals centraal gesteld, met bijzondere aandacht voor waardering en respect voor zorgmedewerkers.

Deze dag wordt inmiddels beschouwd als een landelijk evenement. In de afgelopen jaren organiseerde “FWG Progressional People” diverse bijeenkomsten voor HR-managers, bestuurders en zorgprofessionals. FWG Progressional People is een adviesorganisatie die zich inzet voor de zorgsector.

In 2024 heeft FWG echter besloten te stoppen met de organisatie van het landelijke evenement. Zie het volgende citaat van Astrid Westerbeek:

FWG-directeur Astrid Westerbeek: “We hebben de dag jaar na jaar zien groeien tot een vaste waarde. Het thema staat inmiddels hoog op de agenda in de zorg. Daarom hebben we besloten niet langer een landelijk event op deze dag te organiseren. We hopen van harte dat alle zorgorganisaties in Nederland de laatste dinsdag van januari blíjven omcirkelen in de agenda’s, elk jaar weer. En wie weet, zijn er andere partijen die iets willen organiseren op deze dag. Wij vonden het in ieder geval altijd een feest om te organiseren en zoveel mensen blij te maken!” (https://fwg.nl/dagvanhetwerkplezierindezorg/)

Werken in de zorg is niet altijd gemakkelijk. Zorgprofessionals krijgen soms te maken met bijzondere casussen, een structureel gebrek aan waardering en een salaris dat niet altijd recht doet aan hun inspanningen. Daarnaast brengt het werk vaak de nodige stress met zich mee. Toch is werken in de zorg een prachtig en dankbaar beroep.

De dag van het werkplezier in de zorg is daarom een bijzonder moment om stil te staan bij alles wat zorgmedewerkers doen. Het is een dag vol waardering en erkenning, en waar mogelijk wordt dit gevierd met een stukje taart. Een feestje dat iedereen in de zorg verdient!

Wij van VicoBlue willen dan ook onze waardering uitspreken naar onze VicoBlue coaches die naast hun eigen praktijk ook veel aandacht besteden aan het helpen en begeleiden van consumenten en cliënten die geen behandelaar hebben maar toch die extra uitleg verdienen en nodig hebben. Bedankt!